Halaman

Sabtu, 4 Jun 2016

SELAMAT DATANG BULAN RAMADHAN...

ASSALAMUALAIKUM...
  Hari ni EL happy sangat sebab lebih kurang 2 hari lagi,kita akan mula berpuasa. So, EL nak ucapkan SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK dan selamat berpuasa. Cakap pasal puasa,korang tahu tak apa kelebihan bulan Ramadhan? Kalau tak tahu,bolehlah korang tambahkan ilmu. Bagi yang dah tahu,jadikanlah sebagai ingat-ingatan.
   Bulan puasa ni ada banyak kelebihannya. Contohnya,Malam Lailatul Qadar yang merupakan kelebihan yang kurniakankan kepada kita,Umat Nabi Muhammad S.A.W. Kita patut bersyukur tau sebab Umat Nabi lain langsung tak dikurniakan malam yang berkat ini. Ini kerana nyawa Umat Nabi lain sangat panjang sehingga ada yang mencecah ratusan tahun sedangkan nyawa Umat Nabi Muhammad hanya mencecah kurang daripada 200 tahun(inipun hanya boleh dicapai oleh beberapa orang sahaja). Dan apa yang lebih menarik lagi,sesiapa yang beribadat pada Malam Lailatul Qadar akan diberi pahala sebanyak 80 tahun beribadat. Banyak tak? Inilah bukti bahawa  Allah S.W.T sangat sayang kepada kita,hambanya. Tapi..bukan percuma tau. Ia perlu dibayar dengan usaha dan kesungguhan sebab kita tak tahu bila malam ini akan muncul. Jadi berusahalah mencarinya,Insyaallah,kita pasti akan menemuinya.
   Selain itu,bulan Ramadhan terbahagi kepada 3 fasa iaitu:
1. 10 hari pertama akan terbukanya Pintu Rahmat Allah kepada hamba-hambanya yang bersahur.
2. 10 hari pertengahan dinamakan Maghfirah iaitu  diberi keampunan segala dosa-dosa oleh Allah.
3. 10 hari terakhir dinamakan pembebasan dari api neraka.
Ini sesuai dengan Hadis Rasulullah S.A.W: 
 Dari Abu Hurairah Radhiyallahu ‘Anhu,dimana ia berkata bahwa Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam Bersabda :
“Awal bulan Ramadan adalah Rahmat, pertengahannya Maghfirah, dan akhirnya ‘Itqun Minan Nar (pembebasan dari api neraka).”

 Dari Salman Al-Farisi Radhiyallahu Anhu.
    Kelebihan terakhir bulan Ramadhan yang EL tahu ialah kita digalakkan bersedekah, memperbanyakkan ibadat- ibadat  sunat ,membaca al-Quran dan sebagainya. Ini kerana pahala yang diberi AllahS.W.T dalam bulan Ramadhan adalah lebih banyak berbanding bulan-bulan lain. Oleh itu,kita perlu mempernyakkan amal ibadat kita.
 Kesimpulannya,bulan Ramadhan memepunyai banyak kelebihan yang kita tidak ketahui. So,kita kena berusaha mengejar kelebihan tersebut disepanjang bulan Ramadhan. Dan...EL nak minta maaf sebab EL tak boleh berkongsi banyak. Kalau korang nak tahu lebih banyak,ELnasihatkan korang bertanya kepada orang yang lebih tinggi ilmunya daripada EL. Dan EL nak minta maaf kalau EL telah terkongsi benda yang salah dengan korang. See you soon.
WASSALAM...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan