Halaman

Ahad, 5 Jun 2016

MEREDAKAN KEMARAHAN...

ASSALAMUALAIKUM...
  Sepanjang hidup korang, pernah tak korang ada perasaan marah. Mesti pernahkan? Kalau ada orang yang tak pernah ada perasaan marah sepanjang hidup dia, memang EL respek betul kat dia sebab Rasulullah S.A.W.  pun ada perasaan marah. Hahaha...
  EL nak tanya sesuatu boleh? Ini soalan EL:



                                                          SOALAN
                              1.Apa yang korang buat bila korang tengah marah?
                                                        JAWAPAN
                                            A.Makan
                                            B.Tidur
                                            C. Mengamuk
                                            D.Ambil wuduk
                                 AMARAN :  SILA JAWAB DENGAN JUJUR!

 So, apa jawapan korang?!!
   Sebenarnya EL tak kisah pun apa jawapan. Soalan yang EL bagi hanya sekadar selingan sahaja. Apa yang EL nak kongsi dengan korang ialah apa yang perlu dibuat ketika kita dalam kaeadaan marah. korang baca betul-betul okey. Kalau boleh, amal-amalkanlah ye!
            
                   CARA ELAK MARAH  MENGIKUT AJARAN RASULULLAH S.W.T.    
   
      Atiyyah bin Urwah al-Sa’di pernah menceritakan bahawa Rasulullah ada berpesan:           " Marah  itu berasal    daripada syaitan. Manakala syaitan pula diciptakan daripada api.  Oleh itu, api dapat dipadamkan dengan air.  Maka, apabila salah seorang antara kamu marah, hendaklah dia berwuduk.(Riwayat al-Tirmizi dan Abu Dawud).
    
   Mengikut hadis di atas, Rasulullah menyuruh kita mengambil wuduk apabila kita dalam keadaan marah. Ini kerana, wuduk boleh menenangkan emosi  dan meredakan kemarahan. Dan korang korang juga perlu berdiam diri serta menjauhkan diri dari sesuatu (terutamanya manusia) yang menimbulkan kemarahan korang. Ini dapat mengelakkan korang dari mengucakan kata-kata yang manyakitkan hati. Satu lagi EL nak tambah. Perbanyakkan Istighfar ketika marah kerana ia juga boleh meredakan kemarahan.
  Sekian sahaja daripada EL. Mohon diampunkan kalau ada kesilapan. EL harap korang suka dengan perkongsiaan kali ini. SELAMAT BERPUASA!
WASSALAM....


Tiada ulasan:

Catat Ulasan